Saturday 24 December 2011

MENCARI CAHAYA ITU....... EPISOD 1

      Aku dibesarkan dalam atmosfera keluarga yang sangat sibuk dengan karier masing-masing.... hanya ada sorang kakak, Marlisa Azzahrah, 24 tahun dan sekarang menuntut di Universiti Malaya Kuala Lumpur..... Kak Lisa tak menetap dengan kami... Mummy dengan Deddy kata kak Lisa anak durhaka, tak nak dengar kata orang tua... jadi kak Lisa kena halau dari rumah.... Tapi tak palah, tak da kaitan dengan aku pun, yang penting aku tetap dengan diri aku... siapa tak kenal pada Mai, gadis paling popular kat skolah... harta, dialah juara.... paras, dialah ratunya. otak, dialah rajanya.... segalanya ditangan aku! Annur Maizura Akma... satu je yang aku lembab siket..... agama. hehe... takpa, takda sapa kesah pun pasal tu.... mummy dan deddy aku ok je pon..... yang penting aku ikut cakap mereka dan tak kacau kerja mereka... apa aku nak semua dapat... simple je hidup aku nie.... alih2 dah tamat skolah.... apa lagi, enjoy lah!!!!


    En. Marzuki Md. Zaiden, itulah deddy aku.... seorang ahli perniagaan terkenal yang mengendalikan projek2 besar... selalu ke luar negara untuk uruskan projek pembangunan bandar.... yang syoknya bila deddy balik.... almari kat bilik aku pun tak muat nak tampung semua baju2 kiut yang deddy beli... bolehlah aku bergaya setiap hari depan kawan2 aku yang miskin tuh.. haha... baru lah semua mata lelaki terkeluar menyaksikan keanggunan dan keayuan ku... haha... rugilah kak Lisa.. tapi apa crita dya skarang ek??? ah!!! lantak ar! sapa suroh tak dengar kata... baru tau! 
    Pn. Marshiella Abdullah, mummy aku..... seorang pengusaha butik terkenal yang turut menerima tempahan baju daripada beberapa orang artis terkenal kat negara nie.... mummy sorang mualaf, granpa orang puteh asal australia. grandma pula orang cina Malaysia.... jadi aku di besarkan tanpa didikan agama yang cukup... tak salah kalau aku katakan yang aku nie agak jahil sikit bab2 agama nie... stiap kali exam.... aku dapat straight A... pas dalam paper je aku nie... tapi praktikal seharian hancos!!!! haha.... tak macam Kak Lisa, mummy dgn deddy halau kakak pun sebab kakak tak mau ikut cakap deddy sambung blajar luar negara ambil pengurusan perniagaan... kakak cakap dia ada hala tuju dia sendiri dan dia akan teruskan walau apapun yang terjadi...


     "Mai!!! Maizura!!!! Annur Maizura Akma!!!! kawan kamu datang nei!!!!" sapalah yang dok menjerit panggil aku nei! tak boleh ke panggil pelan2... ceh! mesti Mak Mah ni.....
     " Ya ya!!! Mai datang lah ni....... Siapa yang datang tu Mak Mah???? Oh, Sally, Suzie. ha, kau pun ada jugak Mazrie... Knapa kamu datang ramai2 kat banglo kosong aku nei????" tercacak kawan aku depan pintu gerbang banglo 3 tingkat aku ni hadiah daripada grandma...... Mak Mah berlalu pergi setelah menyediakan air minuman bwat kami....
     "Salah ka kami datang nak jumpa kawan kami sendiri.... kami cadang nak turun p MC Donald nie... kau nak ikut kah Mai??? Mazrie belanja." Suzie mula berbicara..
    " Ada pulak aku belanja... tak dalah... Sally lah yang nak belanja sempena hari jadi boyfriend dia...." sampuk Mazrie... lucu lah kawan2 aku nie...... aku naik ke bilik tanpa berbicara sepatah pun. 10 minit kemudian aku turun....
     " meh gerak.... tapi korang kena antar aku balik sebelum pukul 8 malam ok.... Mak Mah!!!! Mai nak keluar nie!!!!! sebelum pukul 8 Mai janji sampai rumah!!!!" aku pun kluar tanpa menghiraukan teriakan Mak Mah.... takpa, mummy deddy pun takda kat rumah... begini lah kehidupan aku selama ni..... kalau kak Lisa ada mesti dia marah.......


      sedapnya makan MC D nie... fevret kitorang 4 sekawan.... terbaek lah! lepas makan kami p shopping..... beli dress, beli heels, macam2 lah... dan sperti biasa, Mazrie bawak barang kitorang. haha.... kesian kat dia..... tak pa Mazrie.... kau kan bodyguard kitorang. haha.... nanti aku belanja kau ice-cream ok. ^_^
      kebetulan lewat dekat tepi kedai buku Al-Hikmah, jumpa pulak kat sorang mamat skolah kitorang....
      " Eh, itukan Ammar. budak kelab tahfiz kat skolah kita.... apa dia buat kat situ ek????" sampuk Sally... aku menoleh serentak dengan Suzie dan Mazrie.....
      " ala.... biarlah dia, jom antar aku balik. dah pukul 7 dah nie... nanti Mak Mah bising la......" aku merungut sambil berjalan membelakang..... tanpa aku sedari aku terlanggar sesuatu yang menyebabkan aku terjelupuk ke lantai....
       
        DUPPPPSSSSSHHHHHH!!!!!!!!!!
        ADDDUUUUHHHHH!!!!!!!!
                                                                                                    bersambung.........

2 comments:

Silaturrahim.....

Mari bersilaturrahim......