Friday 23 December 2011

TEMAN YANG BAIK....







       Seseorang akan terpengaruh dengan temannya dan keperibadiannya akan dapat dikenali melalui pergaulannya dengan teman tersebut. jika seorang muslim sendirian, ia akan lemah dari beribadah kepada RABBNYA. dengan demikian, ia pun memerlukan seorang kawan yang dapat menguatkan motivasinya untuk berjalan menuju RABBNYA. 


      pergaulan menduduki tempat yang agung dalam islam sehingga para nabi atau bahkan ULUL AZMI dari para rasul juga mengambil sahabat untuk diri mereka sendiri. Nabi Isa AS berkata:
maksudnya: ".... siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) ALLAH?....." ( as-shaf : 14)
       maksudnya siapa yang akan membantu ku dalam berdakwah di jalan ALLAH. Nabi Muhammad SAW juga menjadikan bagi diri beliau seorang sahabat dalam hidupnya. ALLAH SWT berfirman:
maksudnya: "di waktu dia berkata kepada temannya, ' janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya ALLAH berserta kita....'" (at-taubah:40)








      ALLAH juga telah memberitahu bahwa Nabi kita mempunyai seorang sahabat, dan beliau juga ada bersabda,:
maksudnya: " kalaulah aku boleh mengambil kekasih (khalil) dari umatku, sungguh aku akan menjadikan Abu Bakar As Siddiq sebagai kekasih. namun ia adalah saudara dan sahabatku. "


       teman yang baik akan selalu menjaga anda ketika tak bersama, menampakkan kecintaannya jika anda mendatanginya, mendekatkan anda kepada RABB anda, menunjukkan anda kepada kebaikan, mengingatkan anda kalau lupa, memotivasikan anda jika lalai, serta tidaklah mendengar darinya selain perkataan yang baik dan tindakan yang mulia....


       oleh itu, pilihlah dalam perjalanan kita seorang yang gemar menasihati, ikhlas dalam bergaul, meluruskan jika kita menyeleweng, menguatkan cita2 kita jika kita mula lemah. sahabat itu umpama sebuah bangunan dimana sebagiannya menguatkan sebagian yang lain..... 


SAHABAT SAMPAI AKHIRAT....

No comments:

Post a Comment

Silaturrahim.....

Mari bersilaturrahim......